söndag 13 november 2011

Söndagslyx. Ryggbiff.

Ryggbiff, fortfarande i förpackningen.
På fredagar brukar jag lyxa till det med en fin köttbit och en flaska rött. Om jag har tid. Denna fredagen hade jag inte tid. Ryggbiffen låg dock redan klar i kylskåpet så fick bli en finare söndagsmiddag istället.

Det här med att laga god mat är inte svårt. Tror till och med att denna måltiden gick snabbare än vad jag hade gjort scans köttbullar med snabbmakaroner.




Som sagt. Att steka en fin köttbit är inget svårt och en god sallad till är både gott och nyttigt. Visst hade man kunnat slänga till lite klyftpotatis men att ha sås också hade varit att förstöra köttet.
Ryggbiff. Halvfärdig.
När det gäller köttet så är fin stekyta A och O. Låt köttet ligga rumstempererat en stund innan tillagning och se till att stekpannan och smöret är uppe i temperatur innan köttet läggs i pannan. Kryddning? nymald svartpeppar och flingsalt räcker. Observera flingsalt. Det smälter inte lika snabbt som vanligt salt och torkar då inte ut köttet lika lätt.
Stek inte för hårt. Några minuter på var sida räcker. Nötkött är som bäst när det är rosa, nästan rött i mitten. Låter man köttet vila några minuter efter stekning så hinner köttsaften fördela sig i biffen och den rinner inte ut när man senare skär i den.

Klar att servera.
Salladen slängde jag ihop på några minuter innan jag stekte köttet. Bara vanlig isbergssallad, körsbärstomat och gurka. Hittade även lite oliver och grillad soltorkad tomat i kylen som jag adderade för att få lite mer variation i smakerna. Det som ser ut som chokladsås är inte chokladsås, det är Crema di Balsamico. Väldigt gott om man gillar balsamvinäger.
Som sagt, väldigt snabblagad och god maträtt. Kostnad? beror på vilket kött man tar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar