onsdag 30 november 2011

En vinbeställning

Selvarrosa. Bild tagen från
www.cantineduepalme.eu 
Jag har under en längre tid haft ett favoritvin. Det är inget dyrt vin, det ingår i systembolagets standardsortiment, det är helt enkelt inget speciellt med det förutom, ja just det, smaken och allt det som är viktigt! Det heter Selvarossa och är ett rött, Italienskt vin.
Jag brukar variera mig och testa lite andra sorter. Gå efter recensioner som jag hittar, allt för att kunna hitta ett nytt eller i alla fall ett till vin med samma potential. Men än så länge har jag inte hittat något som kan mäta sig med Selvarossa. De andra vinerna har varit goda, Durif var riktigt god, men sen när man drack Selvarossa efteråt så kände jag fortfarande att Selvarossa var godare.
Det är något med smaken, den är precis lagom kraftfull, mogen och inte alls syrligt som alla dessa viner som beskrivs som ungdomliga. Fast det är synd att de tagit bort den klassiska träkorken och ersatt med skruvkapsyl. Inte alls samma sak längre. Det hör till upplevelsen att skruvar ut korken med en vinöppnare.









Selvarrosa Speciale. Bild tagen från
www.cantineduepalme.eu 
Men nu har jag tänkt till. Hittade på producentens hemsida vilka fler viner de har. Tydligen har de ett specialvin av Selvarossa. Visserligen nästan 3 gånger så dyrt, men kände att det måste testas. Så jag beställde 2 flaskor från bolaget. 8 arbetsdagar är de mina.
Hittade även ett annat vin i samma prisklass som vanliga Selvarossa, Salice Salentino, detta ska jag också testa. Dock är det inget av systembolagen i närheten som har det i lager. Men jag ska hålla koll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar